Home
Teatr CHOREA gorąco zaprasza na Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2020: Ciało / Pamieć / Historia, który odbędzie się w dniach 21-30 sierpnia 2020 roku, w jednym z najważniejszych miejsc na kulturalnej mapie Łodzi - w zrewitalizowanych budynkach Fabryki Sztuki.
W tym roku nasz festiwal mierzy się z ekscytującym wyzwaniem. Jak w czasach totalnego zagrożenia, odosobnienia i izolacji opowiedzieć poprzez teatr o tym, co najistotniejsze dla człowieka, bez jego żywego udziału jako widza, współtwórcy i uczestnika? Jak zmniejszyć dystans i poruszyć? Jak dotknąć bez dotykania, bliskości i bezpośredniości, poprzez strumienie impulsów elektrycznych, drgających pikseli w dwuwymiarowym oknie wielkości 30 x 40 cm? Jak wejść do czyjegoś domu, czyjejś głowy i duszy? Jak zabrać we wspólną podróż? To nie metafora, to konkretne zadanie i wyzwanie, które stawiamy sobie i artystom zaproszonym na nasz festiwal. To zadanie uda się nam zrealizować tylko wtedy, gdy prezentowane przez nas spektakle, koncerty, wydarzenia i rozmowy będą mocno dotyczyć i dotykać tych, którzy w różnych zakamarkach naszego miasta i całego kraju pozwolą się zabrać w tę podróż.
Ludzkie CIAŁO w perspektywie kilku ostatnich lat stało się jednym z kluczowych tematów badawczych humanistyki, a także jej rozległych, pokrewnych dziedzin, wkraczających w przestrzeń nauk ścisłych, posługujących się najnowszymi technologiami. Ciało zaczęło być badane jako fenomen kulturowy, jako nośnik wielopoziomowej wiedzy, czy zapisupokoleniowych doświadczeń i traum. Wydaje się, że ta księga wciąż nosi w sobie wiele tajemnic, stawiających niezwykłe wyzwania – również dla artystów.
IX edycja festiwalu RPS 2020 poświęcona jest zatem relacji sztuki z pamięcią CIAŁA, z historiami zapisanymi w ludzkich snach, w pamięci własnej i pamięci pokoleń. Pamięci gubionej, zamazywanej i odnajdywanej. Tegoroczny dobór spektakli i wydarzeń artystycznych, wśród których znajduje się kilka premier, daje perspektywę spotkania takich zjawisk w teatrze online, które łączą w sobie teraźniejszość i doświadczenia z bliższej lub dalszej przeszłości, poprzez indywidualne i wspólne przeżywanie oraz odpamiętywanie. Wierzymy, że temat tegorocznej edycji festiwalu RPS pozwoli na uchwycenie tego, co najistotniejsze w próbach zrozumienia dzisiejszego świata, pogrążonego w stanie chaosu i globalnego zagrożenia, że pomoże nam w nabraniu dystansu, rozumianego nie jako izolacja i ucieczka, ale jako zagłębienie się we własną historię i labirynty indywidualnej oraz zbiorowej pamięci.
Festiwalowy program to z jednej strony spektakl „Kroniki Sejneńskie” Teatru z Sejn, stworzony przez dzieci i młodzież, w oparciu o zebrane przez nich opowieści własnych dziadków i pradziadków, w którym odtworzone zostają dzieje przedwojennego, polsko-żydowskiego miasteczka z pogranicza. Z drugiej strony to dwa przejmujące spektakle solowe, w wykonaniu aktorek-tancerek: „Salto mortale” i „W zawieszeniu“, poruszające problematykę przemijania i na różne sposoby analizujące problem radzenia sobie z tematem śmierci, wywiedzionym ze snu i choroby.
W programie RPS 2020 nie zabraknie spektakli zagranicznych. Widzów naszego festiwalu zapraszamy nanagranie wybitnego spektaklu „Czy mnie kochasz, tato?“ Teatru Złote Wrota z Kijowa, w reżyserii Stasa Zhyrkova, a także na realizowaną specjalnie na nasz festiwal premierę spektaklu „All I can manage more than I could”, w wykonaniu brytyjsko-francuskiej grupy Earthfall, która stanowi zapis procesu pracy reżysera z choreografem-terapeutą, nad przywołaniem historii próby samobójczej poprzez taniec.
Pandemia kazała nam sięgać po nowe środki realizacji spektakli i komunikacji z widzem. Nie chcemy się za nimi chować, chcemy ich użyć do wzmocnienia przekazu. Efekty tej pracy będzie można zobaczyć w otwierającym festiwal premierowym pokazie instalacji performatywnej "Schulz: Skrawki", inspirowanej twórczością Brunona Schulza, w reżyserii Konrada Dworakowskiego, w wykonaniu aktorów Teatru CHOREA, a także w zamykającej festiwal premierze spektaklu „Eurypides VR“ w reżyserii Pawła Passiniego, który angażuje widza do kreatywnego uczestnictwa w wirtualnej-realnej rzeczywistości scenicznej, stworzonej na motywach największych dramatów Eurypidesa.
W programie festiwalu pojawi się także nowy nurt pokazów i projekcji filmowych. Prezentowane filmy będą bezpośrednio odnosić się do tematyki festiwalu RPS 2020. Będą to: przejmujący obraz "Koniec pieśni" w reżyserii Piotr Borowskiego, dokumentujący proces zanikania tradycji śpiewu w jednej ze wschodnich wsi, a także film "Pieśń pamięci" w reżyserii Nathalie Rossetti, mówiący o tragedii Ormian, jak również film „Konstelacje” w reżyserii Anieli Gabriel, obrazujący intymny proces przywoływania z pamięci ciała bolesnych historii rodzinnych, według metody ustawień hellingerowskich.
Więcej informacji:
http://www.retroperspektywy.com
https://www.facebook.com/retroperspektywy/
W tym roku nasz festiwal mierzy się z ekscytującym wyzwaniem. Jak w czasach totalnego zagrożenia, odosobnienia i izolacji opowiedzieć poprzez teatr o tym, co najistotniejsze dla człowieka, bez jego żywego udziału jako widza, współtwórcy i uczestnika? Jak zmniejszyć dystans i poruszyć? Jak dotknąć bez dotykania, bliskości i bezpośredniości, poprzez strumienie impulsów elektrycznych, drgających pikseli w dwuwymiarowym oknie wielkości 30 x 40 cm? Jak wejść do czyjegoś domu, czyjejś głowy i duszy? Jak zabrać we wspólną podróż? To nie metafora, to konkretne zadanie i wyzwanie, które stawiamy sobie i artystom zaproszonym na nasz festiwal. To zadanie uda się nam zrealizować tylko wtedy, gdy prezentowane przez nas spektakle, koncerty, wydarzenia i rozmowy będą mocno dotyczyć i dotykać tych, którzy w różnych zakamarkach naszego miasta i całego kraju pozwolą się zabrać w tę podróż.
Ludzkie CIAŁO w perspektywie kilku ostatnich lat stało się jednym z kluczowych tematów badawczych humanistyki, a także jej rozległych, pokrewnych dziedzin, wkraczających w przestrzeń nauk ścisłych, posługujących się najnowszymi technologiami. Ciało zaczęło być badane jako fenomen kulturowy, jako nośnik wielopoziomowej wiedzy, czy zapisupokoleniowych doświadczeń i traum. Wydaje się, że ta księga wciąż nosi w sobie wiele tajemnic, stawiających niezwykłe wyzwania – również dla artystów.
IX edycja festiwalu RPS 2020 poświęcona jest zatem relacji sztuki z pamięcią CIAŁA, z historiami zapisanymi w ludzkich snach, w pamięci własnej i pamięci pokoleń. Pamięci gubionej, zamazywanej i odnajdywanej. Tegoroczny dobór spektakli i wydarzeń artystycznych, wśród których znajduje się kilka premier, daje perspektywę spotkania takich zjawisk w teatrze online, które łączą w sobie teraźniejszość i doświadczenia z bliższej lub dalszej przeszłości, poprzez indywidualne i wspólne przeżywanie oraz odpamiętywanie. Wierzymy, że temat tegorocznej edycji festiwalu RPS pozwoli na uchwycenie tego, co najistotniejsze w próbach zrozumienia dzisiejszego świata, pogrążonego w stanie chaosu i globalnego zagrożenia, że pomoże nam w nabraniu dystansu, rozumianego nie jako izolacja i ucieczka, ale jako zagłębienie się we własną historię i labirynty indywidualnej oraz zbiorowej pamięci.
Festiwalowy program to z jednej strony spektakl „Kroniki Sejneńskie” Teatru z Sejn, stworzony przez dzieci i młodzież, w oparciu o zebrane przez nich opowieści własnych dziadków i pradziadków, w którym odtworzone zostają dzieje przedwojennego, polsko-żydowskiego miasteczka z pogranicza. Z drugiej strony to dwa przejmujące spektakle solowe, w wykonaniu aktorek-tancerek: „Salto mortale” i „W zawieszeniu“, poruszające problematykę przemijania i na różne sposoby analizujące problem radzenia sobie z tematem śmierci, wywiedzionym ze snu i choroby.
W programie RPS 2020 nie zabraknie spektakli zagranicznych. Widzów naszego festiwalu zapraszamy nanagranie wybitnego spektaklu „Czy mnie kochasz, tato?“ Teatru Złote Wrota z Kijowa, w reżyserii Stasa Zhyrkova, a także na realizowaną specjalnie na nasz festiwal premierę spektaklu „All I can manage more than I could”, w wykonaniu brytyjsko-francuskiej grupy Earthfall, która stanowi zapis procesu pracy reżysera z choreografem-terapeutą, nad przywołaniem historii próby samobójczej poprzez taniec.
Pandemia kazała nam sięgać po nowe środki realizacji spektakli i komunikacji z widzem. Nie chcemy się za nimi chować, chcemy ich użyć do wzmocnienia przekazu. Efekty tej pracy będzie można zobaczyć w otwierającym festiwal premierowym pokazie instalacji performatywnej "Schulz: Skrawki", inspirowanej twórczością Brunona Schulza, w reżyserii Konrada Dworakowskiego, w wykonaniu aktorów Teatru CHOREA, a także w zamykającej festiwal premierze spektaklu „Eurypides VR“ w reżyserii Pawła Passiniego, który angażuje widza do kreatywnego uczestnictwa w wirtualnej-realnej rzeczywistości scenicznej, stworzonej na motywach największych dramatów Eurypidesa.
W programie festiwalu pojawi się także nowy nurt pokazów i projekcji filmowych. Prezentowane filmy będą bezpośrednio odnosić się do tematyki festiwalu RPS 2020. Będą to: przejmujący obraz "Koniec pieśni" w reżyserii Piotr Borowskiego, dokumentujący proces zanikania tradycji śpiewu w jednej ze wschodnich wsi, a także film "Pieśń pamięci" w reżyserii Nathalie Rossetti, mówiący o tragedii Ormian, jak również film „Konstelacje” w reżyserii Anieli Gabriel, obrazujący intymny proces przywoływania z pamięci ciała bolesnych historii rodzinnych, według metody ustawień hellingerowskich.
Więcej informacji:
http://www.retroperspektywy.com
https://www.facebook.com/retroperspektywy/
3D PRO Sp. z o.o.
93-121 Łódź
ul. Częstochowska 37/39
tel.: +48 42 640 60 99
e-mail: info@3dpro.com.pl
93-121 Łódź
ul. Częstochowska 37/39
tel.: +48 42 640 60 99
e-mail: info@3dpro.com.pl
Zobacz również